Ben je voornemens om een bedrijf te verkopen? Zodra je in contact bent met een geinteresseerde koper zal je eerst een fase doorlopen waarin de koper allerlei vragen aan je stelt: hij of zij heeft jouw advertentie (of verkoopprofiel) gelezen en op basis daarvan is er interesse ontstaan. Dan zijn er vaak nog veel vragen onbeantwoord en die zal men willen stellen. Het VerkoopmemorandumDe manier om deze eerste vragen af te vangen is door in een vroeg stadium een mooi verkoopdocument op te stellen waarin de meeste info over jouw bedrijf of webwinkel netjes staat weergegeven. De meeste kopers stellen in het begin vergelijkbare vragen en door dit document te kunnen delen zal je zien dat de beginfase je veel minder tijd (en irritatie) kost. Na het lezen van het document vallen veel partijen af en hopelijk zijn er nog een paar die wel interesse hebben. Die stellen vervolgvragen en willen waarschijnlijk meer cijfers en data zien. Een fysieke afspraak is dan ook een slim idee. De Term SheetMaar dan komt toch het moment dat je van de koper duidelijkheid verwacht omtrent diens bieding. Een goede manier om dit te vragen is door de koper een term sheet te laten sturen. Hierin staat niet alleen het bod van de koper, maar ook de condities die hij of zij stelt. Een bod en de condities zijn immers communicerende vaten: betere condities komen met een lagere prijs en mindere condities met een hogere prijs. Ben je benieuwd hoe je dit organiseerd en wil je weten wat er precies in moet staan? Lees het artikel hierover in onze kennisbank dan goed door: https://www.webshopovername.nl/kennisbank/term-sheet |