Van beginner naar professional

Heeft u als ondernemer ook moeite met het leiden van uw organisatie? Is er op 1 dag te weinig tijd om alles gedaan te krijgen? Wordt er veel tijd besteed aan in uw ogen onzin? Is er daarnaast veel onduidelijkheid over de te varen koers van de organisatie? Dan kan het zijn dat u aan het groeien bent, en hiervan de pijnen ervaart. Dit komt voor bij bedrijven die hun eigen groei niet goed kunnen faciliteren. In dit artikel leest u meer over dit begrip, en leert u hoe u ervoor kunt zorgen dat uw onderneming dit niet ervaart.

 

Goede wil en ambitie zijn key voor beginnende ondernemers. Zij werken dan ook vaak met een eigen visie en doelen. In het begin van een bedrijf zal de focus vooral liggen op het echte product of de service die aangeboden wordt. Veel ondernemers zijn in deze fase lekker bezig, de orders beginnen binnen te stromen en het gaat van een leien dakje. De strategie is duidelijk, de missie is duidelijk en uw markten zijn goed gedefinieerd. Mocht dit niet het geval zijn, dan bieden wij het product Strategie & Marketing om dit voor u op te lossen. De solide basis trekt veel klanten, uw omzet groeit dus ook gestaag. Echter, de druk en het aantal orders neemt ook steeds verder toe. De tijd om objectief naar uw bedrijf te kijken is er niet meer. Leg focus op de interne organisatie!

 

 

(Flamholtz, 2005)

 

Deze ontwikkeling wordt in bovenstaande grafiek weergegevn. De tijdsontwikkeling hangt ongelijkmatig samen met de groei van omzet en de ontwikkeling van de interne structuur. De interne organisatie ontwikkeld zich niet genoeg mee. Er onstaan zogeheten “gaps”. Verschillen tussen de organisatie op dit moment, en de organisatie zoals deze in de ideale situatie zou moeten zijn. De interne structuur kan de omzetgroei niet bijbenen er veroorzaakt zogeheten groeipijnen. Dit leidt tot de problemen benoemt in de inleiding.

Het is daarom belangrijk om altijd vooruit te blijven plannen, en de interne structuur up-to-date te houden.Mocht u de ambitie hebben om te groeien natuurlijk.

Van ondernemerschap naar professioneel management

De belangrijkste stap om te nemen is de overgang van intiteel ondernemerschap naar echt professioneel management. De tijd van leiden op gevoel en intuitie is nu echt voorbij. Kijk vanaf dit moment erg kritisch naar enkele bedrijfsonderdelen. Dit zijn onder andere:

 

  • Financiele benodigheden
  • Fysieke assets en middelen
  • Technologische ontwikkelingen en daaraan gekoppelde middelen
  • Personeel en extern menselijk kapitaal

 

Deze punten kunnen worden ondersteund door de volgende systemen:

  • Systemen voor administratie en financiele planning
  • Systemen gelinkt aan de productie
  • Systemen gelinkt aan de marketing
  • Systemen gelinkt aan het personeel

Om de groei van uw organisatie te faciliteren zijn deze onderdelen nodig. De kennis bij het invullen van deze onderdelen is van groot belang. De onderdelen en systemen moeten namelijk samenhangend blijven,  dit is goed voor uw financiele prestaties. Plan deze zaken ook vooruit vooruit, zodat u niet op groeipijnen stuit. Dit zijn namelijk periodes waarin uw organisatie niet winstgevend zal zijn. Het kan zelfs zijn dat uw onderneming in deze periode verlies maakt.

 

 

We hebben in dit artikel in het kort een overgang besproken van een beginnend ondernemer naar een professionele manager. Natuurlijk kunt u niet altijd weten wat het beste is voor uw organsatie, gelukkig zijn daar externe partijen voor. Wij bij Scripted geven bij ons product  Strategie en Marketing de juiste invulling aan uw systemen en management toold. Wij analysere uw bedrijf binnen 20 mintuen. Snel en betaalbaar.

 

– Teun Koldeweij

Flamholtz, E. (2005). Strategic Organizational Development, Infrastructure, and Financial Performance: An Empirical Investigation. International Journal of Entrepreneurship Education, 117-142.

 

https://www.scriptedconsultancy.com/blog/316095_van-ondernemerschap-naar-professioneel-management