Naast het feit dat de PS5 een groot aantal nieuwe games aanbiedt, de mogelijkheid om deze games op 120 fps of zelfs 4k te spelen, zijn de accessoires van de PS5 net zo indrukwekkend. Wat vooral opvalt is de nieuwe controller. Waar concurrenten door de jaren heen veel hebben veranderd aan de controller, is de controller van Sony sinds de ps2 eigenlijk hetzelfde geweest. Dat is heel anders dan bijvoorbeeld Nintendo waar controllers voor de Gamecube, de Wii en de Nintendo Switch allemaal compleet anders zijn. Voor de PS5 is Sony echter afgestapt van de bekende controller en heeft een aantal belangrijke veranderingen toegepast. Ten eerste ziet de controller er heel anders uit. De standaardversie is wit, met een zwarte onderkant en er lijken een soort panelen op te zitten.  De lichtgevende blauwe lijn die de panelen van elkaar scheidt geeft de controller een uitermate futuristische look. Maar de belangrijkste aanpassing aan de controller van de PS5 zit hem niet in het uiterlijk, maar in zijn functies.

Controller trilt op een manier hoe die nooit getrild heeft

Ten eerste maakt de controller gebruik van haptische feedback. Dit houdt in dat je controller trilt of beweegt als er iets gebeurt in je game. Dit trillen kenden we al van eerdere Playstations, maar de vernieuwing zit hem erin dat de controller verschillende subtiele manieren gebruikt om bepaalde specifieke signalen af te geven. Als tweede maakt de nieuwe PS5 controller gebruik van adaptieve triggers. Dat wil zeggen dat de triggers op de achterkant van de controller meer of minder weerstand bieden op basis van de actie die je in de game doet. Een voorbeeld hiervan is dat als je een game speelt waarbij één van de triggers je character laat sprinten en als deze character vermoeid is, dan zal de trigger meer weerstand bieden om de vermoeidheid te simuleren.