vacatures

Er is een stereotype: je krijgt geen goede baan “vanaf de straat” – alleen via patronage. In elk gerenommeerd bedrijf wordt inderdaad een bepaald percentage vacatures vervuld door kennis. Alleen dit heeft niets met trekken te maken.
Een beschaafd alternatief om te trekken
U kunt een uitnodiging krijgen voor een prestigieus bedrijf voor een respectabele functie dankzij de aanbevelingen van degenen die er al werken. Alle grote bekende bedrijven hebben verwijzingsprogramma’s – waarbij werknemers worden beloond voor het aanbevelen van vertrouwde professionals voor vacatures. Dit is geen beruchte blat, maar gewoon een bron van informatie over een kandidaat die bekend is bij iemand wiens mening de werkgever vertrouwt, vanwege zijn professionaliteit en wordt bewezen in de zaak. Het is voor werkgevers goedkoper en sneller om vacatures op deze manier in te vullen dan helemaal opnieuw te zoeken.

Hoe groter uw cirkel van professionele connecties, hoe meer mensen u kennen als een goede specialist, hoe meer kansen u heeft om op deze manier een baan te krijgen. Het doelbewust uitbreiden van nuttige verbindingen wordt netwerken genoemd (van de Engelse woorden netwerk – netwerk en werk – naar werk). In zekere zin is het een netwerk voor het vangen van goede vacatures. Of – om uw sollicitatie te ondersteunen met de nodige aanbevelingen.

Je zag bijvoorbeeld een hele interessante vacature op hh.ru. Je begrijpt dat het niet alleen voor jou interessant is en dat het zeker veel reacties zal krijgen. Helaas is er geen garantie dat uw reactie het meest geschikt is voor de werkgever. Maar als u een uitgebreid netwerk van professionele contacten heeft, kunt u contact opnemen met een van uw collega’s binnen het bedrijf om de juiste aanbeveling te krijgen voor de behandeling van uw kandidatuur. Uw reactie op een vacature via hh.ru dient ondersteund te worden door in de begeleidende brief degenen te vermelden die al in dit bedrijf werken en klaar staan ​​om u als professional aan te bevelen. Vraag dezelfde collega’s om je rechtstreeks aan te bevelen door een link naar je cv te sturen naar de HR-afdeling of het hoofd van de afdeling waar ze een medewerker zoeken. Als een bedrijf een verwijzingsprogramma heeft, is dit voor collega’s geen onnodige zorg, maar een winstgevende “deal” – ze zullen worden aangemoedigd als ze je accepteren voor een open positie.

Netwerken als carrièrepad
Ieder persoon heeft tot op zekere hoogte nuttige professionele contacten – dit zijn uw kennissen uit eerdere banen. U heeft waarschijnlijk een bericht ontvangen: “Hallo! Ben je toevallig op zoek naar een baan? We hebben nu iemand zoals jij nodig. ‘ Soms lijken deze aanbiedingen saai, maar soms zijn ze veel interessanter dan degene die je zelf vindt.

Natalia een PR-specialist in geest en diploma, wist altijd dat communicatie de basis is van haar werk. Ooit schonk de professionele vaardigheid om kennissen te maken en voor haar reputatie te zorgen haar een goed geschenk.

Collega’s met wie ze enkele jaren geleden zij aan zij werkte, stelden voor dat ze een leidende positie in een nieuw project zou proberen. Formeel kwam de ervaring van Natalia niet helemaal overeen met de vereisten van het bedrijf, het profiel van de taken was enigszins anders. Maar omdat ze Natalia kenden als een persoon die in staat was ‘door muren heen te breken’ en zich gemakkelijk in al het nieuwe te verdiepen, haalden voormalige collega’s het hoofd over om haar kandidatuur te overwegen. Na het interview is alles gelukt – zo werd Natalya het hoofd van de online universiteit KICKVARD University.
Persoonlijke aanbevelingen hielpen haar een veelbelovende baan te vinden en een aantal carrièremappen te doorlopen. Dergelijke verhalen zijn volgens experts echter niet ongewoon. Bovendien zijn er functies die om de een of andere reden niet worden geadverteerd, waarvoor ze in de eerste plaats kandidaten zoeken op basis van aanbevelingen. Bijvoorbeeld wanneer openbare informatie over een bepaalde vacature zijn concurrenten extra stof tot nadenken kan geven en een persoon voor deze functie een superbetrouwbare en bewezen vacature nodig heeft.
Natalia werd aanbevolen door collega’s met wie ze nauw samenwerkte. Maar hetzelfde effect wordt verkregen door verbindingen over lange afstanden – zelfs degenen met wie u slechts een paar keer hebt ontmoet op zakelijke evenementen, waar u werkideeën hebt besproken, of die u kennen van professionele gemeenschappen op sociale netwerken, kunnen u aanbevelen om een werkgever. Hoe meer verbindingen, hoe meer kansen. Dit is netwerken.

Olga Polishchuk, HR Business Partner van Social Discovery Ventures, zegt dat recruiters de aanbevelingen van hun medewerkers vertrouwen en dus veel functies sluiten. “Een van de IT-specialisten van onze holding beveelt regelmatig meerdere mensen aan voor IT-functies, aangezien hij lid is van een groot aantal gespecialiseerde groepen. Deelname aan dergelijke branchegemeenschappen is dan ook een goede kans om zichtbaar te worden in de markt en een aanbod van een werkgever te ontvangen ”, besluit ze.

Lange-afstandsverbindingen helpen ook
Natalya Geller, hoofd HR-projecten bij RG-Soft en loopbaanadviseur, herinnert zich dat er in haar praktijk genoeg gevallen zijn waarin een kandidaat een goede baan heeft gekregen dankzij netwerken. “Ik raad bijna altijd aan om netwerken te gebruiken, zowel voor het zoeken naar werk als als extra mogelijkheden voor professionele ontwikkeling en persoonlijke groei”, zegt de expert.

Een van de klanten van Natalia droomde ervan om in een groot bedrijf in de digitale sfeer te werken. Hij had werkervaring, hij kreeg aanvullende opleiding en verhoogde constant het niveau van competenties, maar er stonden alleen kleine bedrijven op zijn cv, dus hij leek geen interessante kandidaat voor grote bedrijven. Netwerken is een belangrijk onderdeel geworden van zijn carrièreplan.

Hij werkte nauw samen aan zijn professionele imago op sociale netwerken, maakte daar veel nuttige publicaties over een professioneel onderwerp, nam deel aan discussies in thematische groepen en woonde vaak branche-evenementen bij waar hij mensen uit de digitale omgeving ontmoette. Na enige tijd begonnen ze hem in de professionele kring te herkennen en hem als deskundige aan te bevelen. Nu werkt hij voor een grote Russische systeemintegrator als digitaal analist.

Afspreken op evenementen
Door regelmatig deel te nemen aan professionele evenementen (conferenties, ronde tafels, tentoonstellingen, masterclasses) kunt u live kennismaken. Het is niet nodig om geld uit te geven aan dure formaten – er zijn goedkope en zelfs gratis.

Bepaal om te beginnen de vorm van evenementen die interessant kunnen zijn en waarbij er een reële kans is om het netwerk van professionele contacten uit te breiden.
Begin met evenementen waarvan de onderwerpen voor jou dichtbij en begrijpelijk zijn en waar je ook kunt vertellen over succesvolle cases, om te beginnen natuurlijk niet als spreker vanaf het podium, maar tijdens koffiepauzes voor nieuwe kennissen. Bekende onderwerpen zullen u helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen en angst en stress te verminderen wanneer u nieuwe mensen ontmoet.
Analyseer welke van uw vrienden dit evenement kunnen bijwonen. Schrijf ze, misschien kunnen deze mensen je aanbevelen, je voorstellen aan potentiële werkgevers. Zeg jezelf gewoon dat je niet al je tijd zult besteden aan het praten met alleen deze kennis. Uw doel is om nieuwe kennissen te maken.
Bereid je voor op de exit: bedenk hoe je over jezelf en je activiteiten vertelt, wanneer je jezelf voorstelt aan nieuwe kennissen, wat zijn de meest interessante projecten die je kunt noemen.
Wissel contacten uit met nieuwe bekenden, spreek af in een informele setting voor koffie.
Houd contact, wees regelmatig geïnteresseerd in het nieuws van uw vrienden, volg hun activiteiten op sociale netwerken.
Als u sociaal genoeg bent, beperk het scala aan activiteiten dan niet tot puur zakelijk. Tegenwoordig houden veel professionele gemeenschappen regelmatig “niet over het werk” -bijeenkomsten – bijvoorbeeld sportmarathons, excursies, quizzen. Hoewel het onderwerp van de bijeenkomsten niet werkt, waar kunnen mensen met hetzelfde beroep nog meer over praten, zo niet erover?

Informatie over evenementen, zowel zakelijk als niet-werk, is meestal gemakkelijk te vinden op sociale media als u daar lid bent van professionele gemeenschappen.

Ja, voor de meesten zijn al deze ogenschijnlijk simpele handelingen stressvol. Olga Polishchuk merkt op dat in Rusland, onder de generatie ouder dan 35, velen bang zijn voor publiciteit, niet naar evenementen gaan, geen sociale netwerken leiden – dit is ongemakkelijk voor hen. Maar gezelligheid is een van die vaardigheden die kunnen worden ontwikkeld met regelmatige training.

Om onnodige verlegenheid bij jezelf te overwinnen, raadt de expert aan om doelen te onthouden en zijn eigen ervaringen te delen. Ze was niet de meest sociale persoon, ze had ooit de taak om 20 visitekaartjes uit te delen op een tentoonstelling en vijf potentiële klanten te ontmoeten. “Het doel is gesteld – het doel is bereikt! Het bleek gemakkelijk en zelfs leuk te zijn: mensen legden gemakkelijk contact ”, zegt Olga.

Online en gedrukte publicaties
Als je al wat deskundige ervaring hebt opgedaan, dan heb je iets te delen met je collega’s, of het nu gaat om ideeën of verhalen uit de praktijk. Probeer artikelen of notities over deze onderwerpen te schrijven. Als er populaire gespecialiseerde bronnen zijn die uw collega’s lezen (bijvoorbeeld publicaties en portalen over financiën, marketing, recht), probeer daar dan te publiceren. Dit is niet zo moeilijk als het lijkt – publicaties met een beperkte sector zijn meestal blij met nieuwe auteurs die iets te zeggen hebben, en er is een mogelijkheid om te bloggen op thematische mediaplatforms. Waarom probeer je het niet eens? Op deze manier kunt u snel aan populariteit winnen in de professionele omgeving.

Links alleen zijn niet voldoende
Netwerken is ook een taak, het moet constant en systematisch gebeuren, dan werpt het zijn vruchten af.

Het is natuurlijk onmogelijk om al uw vrije tijd alleen te besteden aan het leggen en onderhouden van nuttige contacten, dus u moet het formaat en de frequentie van de communicatie in de professionele gemeenschap bepalen die voor u comfortabel is.

Je moet natuurlijk altijd de doelen onthouden waarvoor je dit allemaal bent begonnen, anders verspil je je tijd. Maar je moet natuurlijk ook niet verliezen. Niemand is geïnteresseerd in communicatie met een machine voor het uitwisselen van visitekaartjes.

Ksenia, plaatsvervangend hoofd van het Departement van Ambtenarenzaken en Personeel van de regering van Moskou, benadrukt dat netwerken niet als een instrument in het belang van een instrument mogen worden gezien. “Live communicatie moet plezierig en natuurlijk zijn. Je moet altijd jezelf zijn, want als je uit je hoofd geleerde zinnen uitspreekt en met sjablonen uit trainingen spreekt, wordt dat onmiddellijk merkbaar voor je gesprekspartner ”, zegt ze.

Als je het overdrijft, kun je het tegenovergestelde effect hebben en bekend staan ​​als een van de meest irritante vertegenwoordigers van de professionele “bijeenkomst”.

En nog belangrijker – onthoud: netwerken is een hulpmiddel om verbindingen uit te breiden en een kans om jezelf als professional te verklaren. Maar als veel bekenden uw enige bagage zijn, zullen ze waarschijnlijk geen resultaat opleveren. Om als professional te worden aanbevolen, moet u een professional zijn. En een aanbeveling van een collega is geen garantie voor werkgelegenheid, maar een manier om de aandacht van een potentiële werkgever te trekken. Maar dan zal de werkgever alsnog je ervaring en potentieel evalueren.

Succesvol zoeken naar nuttige contacten en ideaal werk, waar ze op je wachten!

 

https://www.vindazo.be